Hit The Bitch

Hvordan rammer man bedst en medievant målgruppe, der kan spotte en løftet pegefinger på lang afstand?

Med Hit the Bitch blev resultatet et spil, der ligner en ting, men viser sig at være noget ganske andet.

Vold kan kun forsvinde når man taler om den. Så enkelt er det mantra som foreningen Børn og Unge i Voldsramte Familier i flere år har tilrettelagt deres arbejde efter, når de har forsøgt at få de voldsramte piger til at sige fra og søge hjælp.

Men, hvordan tager man skridtet videre og får drengene involveret i snakken?

Løsning

Resultatet blev online-spillet Hit The Bitch, der på overfladen har gemt de løftede pegefingre helt af vejen, og i stedet møder drengene på deres hjemmebane.

I spillet forsøger man at få kontrol over en ung, provokerende pige ved at give hende tæv. Jo hårdere man slår, jo hurtigere går man fra pussy til gangsta, fra tøsedreng til machomand.

I samme takt som man selv bliver gangsta bliver pigen mere og mere forslået, og det hele kulminerer i det øjeblik man tror man har vundet, men i stedet for at blive 100% gangsta bliver man 100% idiot!
Der findes ingen undskyldninger for at slå, så man tabte spillet allerede første gang man hævede hånden.

Det var en meget vigtig pointe at komme helt ind under huden på spilleren, og derfor blev det med samme fravalgt at lave spillet med computergrafik, i stedet blev det til nærbilleder af en spillevende og følsom pige.

Pigens provokationer har også hold i virkeligheden, da de er baseret på foreningens brevkasse, hvor unge mennesker kan skrive ind og få hjælp.

Udover at slå pigen ved at bevæge musen, kunne spillerne med webcam bevæge hånden foran det, hvilket yderligere var med til at gøre spillet realistisk.

Resultat

På bare 10 dage var der 1 million besøg på spillet, men vigtigst af alt, så opstod der en intens debat i kølvandet på det.

Alle landsdækkende medier, blandt andet TV 2 Nyhederne, Go'morgen Danmark, Politiken og Information, tog emnet op, og på et utal af blogs og communities (GameReactor, HardwareOnline,Netdate, DinDebat) blev spillet, og hvorvidt det er okay at slå, diskuteret på livet løs blandt de unge selv.

Antallet af breve til foreningens brevkasse steg også så eksplosivt, så de i en periode måtte lukke den ned, for at kunne efterleve målsætningen om at svare alle inden for 24 timer.

Et år efter at lanceringen spilles det stadigvæk mere end 5.000 gange hver måned, og foreningen bruger det aktivt i deres arbejde, hvor de blandt andet besøger skoler over hele landet og fortæller om problemet.

Credits

Produceret i samarbejde med reklamebureauet Mantra

Ide, koncept og manuskript:
Se mor! og Mantra

Instruktion, design og udvikling:
Se mor!

Skuespiller:
Kimmie Falstrøm

Makeup:
Malene Klitte

Styling:
Kitt Buch

Outtro musik:
Efterklang – Doppelgänger

Video produktion:
Friends Film Company

Video post production:
Welcome Post

Teaser video

Kunde
Foreningen Børn og unge i voldsramte familier
År
2009
Opgavetype
Viral kampagne
Kant
Interaktiv historiefortælling, der ikke er bange for at angribe et følsomt emne lige på.
Anerkendelse
Creative Circle 2010 - Advertising / Viral - Bronze

Danish Internet Award 2010 - Bedste kampagnesite

Direct Markering Prisen 2010 - Freestyle - Bronze
Se Website